понеділок, 30 березня 2020 р.

Постановка звука [Л]


Дуже часто ми можемо зустріти порушення вимови звука [Л], яке носить назву лабмдацизм. Так, замість слова «лопата», ви можете почути різні звукосполучення, наприклад, «ропата», «вопата», «опата» і т. д. Якщо так говорить малюк трьох років, це може навіть когось розчулити. Але коли так продовжує говорити доросла людина, це, швидше за все, викличе насмішки з боку оточуючих.
  Якщо дитина в 4 роки не вимовляє цей звук правильно, варто звернутися за допомогою до логопеда або спробувати «поставити» його самостійно.
  Про правильну артикуляцію і порушення вимови звука [Л] можна прочитати тут.
  Для того, щоб підготувати м'язи язика до вимови звука [Л], необхідно виконувати певні артикуляційні вправи. Обов'язково використовуються вправи для підйому язика вгору.
Постановка звука [Л]
1 спосіб
 За наслідуванням. Дитині пояснюється і показується правильна артикуляція звука [Л]. Цей спосіб найпростіший для педагога, але, на жаль, не самий простий для дитини, так як отримати звук [Л] таким чином виходить не часто, але спробувати варто.
2 спосіб
  Постановка від міжзубного звука. Мені здається, що цей спосіб найбільш зручний і універсальний і підходить навіть для тих дітей, у яких наявні проблеми з підйомом язика вгору. У всякому разі, я ставлю звук [Л], зазвичай, саме так.
  Дитина тягне голосний звук «и-и-и» або «а-а-а» і просовує язик між зубами, кінчик прикушується. При цьому повинен вийти цілком пристойний звук [Л]. Автоматизуємо такий звук у зворотних складах (типу АЛ, ОЛ...). Коли звук буде виходити добре у простих словах (малий, бал, дятел…), можна спробувати перевести артикуляцію за зуби, а можна і не переводити, якщо язик висовується не сильно. Зазвичай в міру автоматизації, діти самі переводять артикуляцію за зуби.
3 спосіб
  Дитина тягне голосний «а-а-а». Пропонується одночасно з цим кінчиком язика стукати об внутрішню поверхню верхніх різців. Автоматизація починається з зворотних складів (саме зі складу АЛ).
4 спосіб
  При прогенії (нижня щелепа виступає вперед) звук [Л] краще всього ставити наступним чином: притиснути кінчик язика до нижніх різців і протяжно вимовляти голосний «а-а-а-а-а», поперемінно відкриваючи і закриваючи рот. При закритому положенні рота дитина буде ставити верхні різці на притиснутий до нижніх різців кінчик язика, тобто дитина буде постукувати по язику верхніми різцями. В результаті будуть виходити склади ЛА-ЛА-ЛА
5 спосіб
  При губній вимові звука [Л] («вевека», «мауина», «пенав» в першу чергу необхідно загальмувати рухи губ. Треба виконувати вправи на диференціацію рухів губ «трубочка-посмішка». Дитину слід навчити не витягувати губи вперед, а розтягувати в сторони (спочатку можна навіть притримувати їх пальцями). Після того слід перейти до постановки звука [Л] за допомогою одного з вищезазначених прийомів.

Хочеться застерегти від типових помилок при постановці звука [Л] 
і порадити ефективні прийоми їх виправлення:

Язик відтягується в глиб рота, чується звук, близький до [И].
Увага дитини акцентується на положенні язика між зубами. 

Відсутність щільної змички.
Дитині пропонується не тільки утримувати язик на зубах, але і впертися в зуби.

Неправильне положення губ, коли зубно-язична артикуляція замінюється губно-губною або губно-зубною.
Зафіксувати увагу на положенні губ. Можливе тимчасове утримання губ у правильній позиції пальцями або зондом. Утримання губ в усмішці необхідно тільки на етапі постановки звуку. Надалі при нормальної артикуляції звука «Л» губи нейтральні і приймають положення наступного голосного.

Коли Ваш малюк навчився ПРАВИЛЬНО відтворювати артикуляційний уклад звука [Л], сміливо переходьте до наступного етапу - АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗВУКА

Бажаю успіхів!

Немає коментарів:

Дописати коментар