Що стосується вправ для розвитку голосу, дихання і, нарешті, язика, то для них потрібні не стільки правила науки, скільки праця.
ЦИЦЕРОН
Рекомендації
1. При виконанні вправ необхідно дотримуватися певної послідовності - від простих вправ до складних.
2. На початковому етапі вправи виконуються в повільному темпі.
3. Проводити артикуляційну гімнастику треба щодня, щоб вироблені у дитини рухові навички закріплювалися і ставали міцнішими.
4. Артикуляційну гімнастику слід виконувати сидячи перед дзеркалом, так як в такому положенні у дитини пряма спина, вона не напружена, руки і ноги знаходяться в спокійному стані.
5. Попередньо малюк повинен побачити правильний зразок вправи - покажіть йому, як правильно вона виконується.
6. Деякі вправи виконуються під рахунок, який веде дорослий.
(Це необхідно для того, щоб у дитини вироблялася стійкість найбільш важливих положень губ і язика.)
7. Можна використовувати механічну допомогу, якщо у дитини не виходить який-небудь рух. Ручкою чайної ложки, шпателем або чистим пальцем допоможіть дитині підняти язик вгору.
8. Дзеркало можна прибрати, коли дитина навчиться абсолютно правильно виконувати вправи.
І пам'ятайте:
АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ
№
|
Назва вправи
|
Опис виконання вправи
|
1
|
«Усмішка»
|
Посміхнутися, широко розтягнувши губи. Рот закритий, зуби не видно.
|
2
|
«Парканчик»
|
Посміхнутися, з напруженням оголивши зімкнуті зуби. Утримувати це положення під рахунок до 5. Прикус повинен бути природним, нижня щелепа не повинна висуватися вперед.
|
3
|
«Замочок»
|
Губи й зуби зімкнуті. З напруження витягнути губи вперед трубочкою. Утримувати їх у такому положенні на рахунок до 5. Зуби не видно!!!
|
4
|
«Бублик»
|
Округлити губи, витягнути їх уперед, щоб було видно зуби. Стежити, щоб зуби були стиснуті. Утримувати губи в такому положенні під рахунок до5.
|
5
|
«Товстун»
|
• Надування обох щік одночасно
• Надування правої і лівої щік поперемінно
(переганяти повітря з однієї щоки в іншу)
|
6
|
«Худишка»
|
Втягування щік в ротову порожнину при зімкнутих губах.
|
7
|
«Лопаточка»
|
Відкрити рот, покласти широкий язик на нижню губу і потримати його в такому положенні, рахуючи про себе до 5.
|
8
|
«Голочка»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Висунути гострий, як жало, язик назовні. Стежити, щоб кінчик язика не загинався вгору.
|
10
|
«Трубочка»
|
Відкрити рот, згорнути язик трубочкою. Тривало подути в цю трубочку.
|
11
|
«Змійка»
|
Широко відкрити рот. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висувати вперед і ховати в глиб рота. Виконувати повільному темпі.
|
12
|
«Годинник»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика рухати на рахунок «тік-так» з одного куточка рота в другий. Нижня щелепа при цьому залишається нерухомою.
|
13
|
«Гойдалка»
|
Рот відкритий, губи в усмішці, широкий край язика піднімається до носа, потім опускається вниз до підборіддя. Слідкувати, щоб язик не звужувався, губи не натягувалися на зуби, нижня щелепа не рухалася.
|
14
|
«Кицька сердиться»
(«Гірка»)
|
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика впертися в нижні зуби. Спинку язика вигнути гіркою.
|
15
|
«Котушка»
|
Кінчик язика уперти в нижні зуби. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Широкий язик виставляти вперед і ховати в глиб рота.
|
16
|
«Чистимо нижні зубчики»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком мови «почистити» нижні зуби з внутрішньої сторони, виконуючи рухи язиком вправо-вліво. Нижня щелепа при цьому не рухається.
|
17
|
«Порахуй нижні зубчики»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика впиратися по черзі в кожен нижній зуб з внутрішньої сторони. Стежити, щоб нижня щелепа була нерухома.
|
18
|
«Чистимо верхні зубчики»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика
«почистити» верхні зуби з внутрішньої сторони, рухаючи ним вправо-вліво.
|
19
|
«Порахуй верхні зубчики»
|
«Рахуємо» верхні зуби.
|
20
|
«Покараємо неслухняний язичок»
|
Покласти широкий язик між губами і поплескати його «пя-пя-пя». Покласти язик між зубами і поплескати «тя-тя-тя».
|
21
|
«Гребінець»
|
Губи в усмішці, зуби стиснуті. Широкий язик проривається назовні між зубами так, що верхні різці скоблять спинку язика.
|
22
|
«Смачне варення»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Широким язиком облизати верхню губу зверху вниз. Нижня губа не повинна обтягувати зуби.
|
23
|
«Зловимо мишку»
|
Посміхнутися. Під час вимови звука [а] широкий кінчик язика закусити зубами. Поступово прискорюючи темп, ви почуєте звук [л].
|
24
|
«Маляр»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Широким кінчиком язика погладити піднебіння від зубів до горла. Нижня щелепа не повинна рухатися.
|
25
|
«Пароплав»
|
Відкрити рот і довго на одному видиху вимовляти «и-и-и». Необхідно стежити, щоб кінчик язика був опущений і знаходився в глибині рота.
|
26
|
«Комарик»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Підняти язик за верхні зуби, подовжено вимовити звук [з]. Якщо у дитини закривається рот, можна скористатися механічною допомогою , як у вправі «Барабан».
|
27
|
«Пилосос»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Підняти язик за верхні зуби, подовжено вимовити звук [ж]. Якщо у дитини закривається рот, можна скористатися механічною допомогою, як у вправі «Барабан».
|
28
|
«Чашечка»
|
Посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий язик на нижню губу, бокові краї загнути у формі чашки. Утримувати під рахунок до 5. Нижня губа не повинна обтягувати нижні зуби.
|
29
|
«Фокус»
|
Покласти на самий кінчик носа маленький шматочок вати.
Язик у формі чашечки щільно примикає до верхніх губи. Потрібно здути ватку з кінчика носа.
|
30
|
«Індик»
|
Відкрити рот, покласти язик на верхню губу і здійснювати рухи широким переднім краєм язика по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, ніби погладжуючи її. Темп вправи поступово прискорювати, потім додати голос, щоб чулося «бл-бл-бл».
Слідкувати, щоб язик не звужувався, він повинен бути широким.
|
31
|
«Барабан»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Багаторазово і чітко вимовляти звук Д-Д-Д. Язик впирається у верхні зуби при виомві цього звука, рот не повинен закриватися. Дуже часто при виконанні цієї вправи рот у дитини закривається. Щоб цього не відбувалося, можна затиснути зубами паличку шириною приблизно 1 см або ручку дитячої зубної щітки прямокутної форми (ручка не повинна бути товстою, вона повинна бути прямою, як лінієчка).
|
32
|
«Грибочок»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Присмоктати широкий язик до піднебіння. Це капелюшок грибка, а під'язикова вуздечка - ніжка. Кінчик язика не повинен підгортатися, губи в усмішці. Якщо дитині не вдається присмоктати язик, то можна поклацати ним, як у вправі «Конячка». Під час поклацування вловлюється потрібний рух язика.
|
33
|
«Гармошка»
|
Положення язика як у вправі «Грибочок», губи в усмішці. Не відриваючи язик, опускати і піднімати нижню щелепу.
|
34
|
«Конячка»
|
Посміхнутися, відкрити рот. Поклацати кінчиком язика, як цокають конячки. Рот при цьому відкритий, язик повинен бути широким. Стежити, щоб кінчик язика не підгортався всередину, а нижня щелепа залишалася нерухомою.
|
35
|
«Моторчик»
|
Під час тривалої вимови звука [ж] або [з] (за верхніми зубами) швидкими рухами чистого прямого вказівного пальця дитини виконувати під язиком часті коливальні рухи з боку в бік.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар