Дислексія
– часткове порушення процесу читання,
яке виражається стійкими специфічними помилками, які зумовлені несформованістю
або розладами функцій, що забезпечують процес читання. Дислексія може бути самостійним розладом та
проявлятися поряд з іншими порушеннями мовлення - дислаліями, дизартріями,
алаліями.
Види дислексій
Фонематичні дислексії обумовлені
недорозвиненням функції фонемної системи: слуховимовної диференціації фонем, фонематичного
аналізу і синтезу. При недорозвитку функцій фонематичного аналізу та синтезу у
дітей спостерігається побуквене читання, спотворення звукової сторони слова (
вставки, пропуски, перестановки звуків), труднощі читання оберненого складу.
Наприклад, аптека – „патека”, булка – „блука”, поклала – „покалала”. В основі
цих порушень читання лежить недорозвиток функцій фонематичного аналізу.
Частіше
за все у дітей з порушеннями читання виявляється несформованою найбільш складна
форма функції фонематичного аналізу - визначення кількості, послідовності і
місця звуків у слові. При фонематичних дислексіях у більшості дітей
відмічається недорозвинення і порушення усного мовлення (неправильне
використання деяких граматичних форм, обмежений словник).
Оптичні
порушення читання пов'язані з недорозвиненням вищих зорових функцій: зорового
аналізу і синтезу, оптико-просторових уявлень. Діти стикаються з труднощами в
конструюванні зображень, у визначенні схожості і відмінності зорових зображень,
в перетворенні фігур. У них спостерігаються неточності змальовування і
конструювання: а) спрощення фігур, зменшення кількості елементів, б)
неправильне просторове розташування ліній в порівнянні з зразком. В процесі
оволодіння читанням у цих дітей відмічаються труднощі в засвоєнні схожих
графічних букв, їх змішування та заміни (т-г, д-л, в-з, п-л, х-к).
Аграматичні
порушення читання часто спостерігається у дітей з загальним
недорозвитком мовлення. При такому порушенні відмічаються неправильне вживання
відмінкових закінчень, неправильне узгодження різних частин мови та ін.
Мнестичні порушення
читання пов’язані з труднощами встановлення зв’язків між звуками і буквами. Ці
порушення проявлялись в труднощах засвоєння всіх букв, у недиференційованих
замінах букв при читанні. Дитина на запам’ятовує, яка буква відповідає тому чи
іншому звуку.
Семантичні порушення
читання (механічне читання) – це порушення розуміння прочитаного при технічно
правильному читанні. Семантичні дислексії викликаються двома факторами: 1)
недорозвиток звуко-складового синтезу; 2) нечіткістю, недиференційованістю уявлень
про синтаксичні зв’язки слів в середині речення. Розподіл слова на склади в
процесі читання – часта причина нерозуміння прочитаного слова, речення. Учні з
порушенням звуко-складового синтезу, читаючи слово по складам, не можуть
об’єднати ці склади в єдине слово, співвіднести розділене на склади слово та
відповідне слово в усному мовленні, тобто не впізнає його. В такому випадку
дитина читає механічно, не розуміючи змісту тієї інформації, яку вона
розшифровує. У дітей з семантичними порушеннями читання недостатньо сформована
можливість синтезувати, встановлювати в своєму уявленні розділені на склади
слова і речення. Внаслідок не сформованості граматичних узагальнень діти з
семантичними дислексіями в процесі читання речень і тексту не знаходять зв’язку
між словами в реченні.
Логопедична робота при дислексії будується
диференційовано, в залежності від виду дислексії.
Немає коментарів:
Дописати коментар