середу, 30 травня 2018 р.

Автоматизація звуків


      
   Звуки – основний будівельний матеріал людської мови, і тільки при їх чіткій, точній передачі мова може бути зрозуміла правильно, а значить служити засобом спілкування.
   Останнім часом проблеми корекції мовлення набувають особливої актуальності. Кількість дітей зі стійкими поліморфними порушеннями звуковимови постійно зростає. При важких мовних порушеннях етап автоматизації затягується, дитині довго не вдається правильно вимовляти поставлений звук в складах і словах, не кажучи вже про фрази. Багаторазове повторення одного і того ж мовного матеріалу стомлює дитини.          
 Справа ускладнюється ще й тим, що для деяких звуків мовний матеріал дуже обмежений (наприклад, [р], [р'], [й], [щ] та ін).  Якщо ж дитина «застрягла» на автоматизації ізольованого звуку, то про різноманітність прийомів і говорити не доводиться. У неї втрачається інтерес до занять, зникає бажання відвідувати кабінет логопеда.
    Автоматизація звуків – самий важкий і тривалий етап. На етапі автоматизації головна мета – домогтися правильної вимови поставленого звуку у всіх формах мови: в складах, словах, реченнях і у вільній мови і легше, доступніше все це відбувається в грі, в ігрових вправах – провідному виді
діяльності учнів початкової школи.
Оскільки процес автоматизації звуків мовлення у дітей протікає досить складно, необхідно всіма можливими засобами полегшити дітям роботу по введенню нового звуку. Як зробити заняття по автоматизації звуків цікавими, різноманітними і в той
же час продуктивними для дитини? Ми часто задаємо собі питання. Адже хочеться захопити дитину, здивувати її, викликати позитивні емоції, а не просто сухо промовляти матеріал.
     З цим нам  чудово допоможе  впоратися гра, оскільки в ній діти охоче, легко і швидко, часто непомітно для себе, засвоюють правильну вимову звуків, що поза грою знадобилося б набагато більше часу і сил. Гра – одна з форм практичного мислення, діяльність, що носить пізнавальний характер. Така легкість утворення мовленнєвих рефлексів у грі обумовлюється емоційністю дитини. Тому ігри повинні займати велике місце при автоматизації звуків, яка вимагає безліч повторень, що стомлює дітей і набридає їм. Щоб уникнути цього ігри повинні бути різноманітними. В одні з них грає з дитиною логопед, в інші – вчитель, треті – батьки.
На етапі автоматизації звуків особливу увагу батьків слід звертати на необхідність постійного контролю над поставленими звуками, так як тонус артикуляційної мускулатури все ще ослаблений, і "зламати" старий мовний стереотип буває дуже важко.
Ігрові вправи по етапах автоматизації звуку.


Етап закріплення звуку в ізольованому звучанні:
- ігрові завдання у вигляді звуконаслідувань (добірка «Шипілочки», «Свистілочки», «Гуділочки», «Ричалочки»).
- «Звукові доріжки» - дитина веде пальчиком по лінії і тривало вимовляє  звук.

Етап автоматизації звуку в складах:
Промовляння складів з яким-небудь рухом:
- «Складові доріжки» - дитина промовляє склади, проводячи пальчиком по лініях або наживаючи пальчиком на малюнку;
- з рухом пальців рук («Замок», «Пальчики вітаються», «Пальчики прощаються», «Кулачок», «Рукавички», «Пальчики крокують», «Кулак – долоня – ребро»);
- з малюванням ламаних ліній і спіралей;
- з розкладанням паличок;
- з малюванням пальцем візерунків у крупі;
- з рухом рук, ніг («Повтори, як я», «Будуємо дім», «Раз - крок, два – поступ», «Управляємо літаком», «Ми шофери», «Музиканти», «Долоньки», «Боксери», «Жонглери»).
• Промовляння складів від імені якогось героя або предмета, в назві яких міститься  звук.
• Промовляння складів з різною інтонацією і мімікою («Гномики розмовляють», «Хлопці з нашого двору», «Лісові жителі», «Спів птахів», «Розмова інопланетян»).
• Промовляння складів з відстукуванням ритму («Молоточки», «Телеграфісти»).
• Промовляння складів зі зміною ритмічного малюнка («Осінній букет», «Збір фруктів», «Порахуй звірят»).
Етап автоматизації звуку в словах:
- «Кнопочки» - дитина промовляє слова, натиснувши пальчиком на «кнопочку» (намальоване коло, квадрат, зірочку і т. д.);
- «Лабіринт» - дитина промовляє назви картинок, рухаючись по лабіринту;
- «Сто ходів» - промовляючи назви картинок, діти змагаються один з одним – хто швидше дійде до фінішу;
- «Прогулянка» - дитина промовляє мовний матеріал, пересуваючись по доріжці від одного предмета до іншого;
- «Стрілочки» - дитина промовляє назви картинок, рухаючись по стрілках певного кольору;
- «Гармошка» - дитина називає картинки, зображені на складеною гармошці;
- «Доміно» - діти змагаються один з одним у кого залишиться найменше карток, знаходячи на них парні картинки;
- «Намиста» - на мотузочку нанизуються намистинки-картинки з певним звуком;
- «Що тут заховано?» - дитина називає картинки, які накладені один на одного;
- «Підбери одяг» - підбір картинок, на яких зображено одяг, з певним звуком;
- «Звукова доріжка» - дитина рухається по доріжці з картинками, зупиняючись на зображенні з певним звуком;
- «Пірамідка» - промовляння мовленнєвого матеріалу, нанизуючи кільця на стержень пірамідки;
- «Рахунки» - вимовити слово стільки разів, скільки кісточок відкладено на рахунках;
- «Дзвіночок»- промовляння мовленнєвого матеріалу зі  звуком. Логопед оцінює правильно вимову дзвоном дзвіночка;
- «Камінці» - викладання камінчиків з одночасним промовлянням мовного матеріалу;
- «Пісочний годинник» - дитина промовляє мовний матеріал, поки тече пісок у годиннику;
- «Чарівний клубочок» - дитина намотує нитку на котушку, промовляючи мовленнєвий матеріал;
- «Доріжка», «Візерунки» - діти викладають палички з одночасним проголошенням слів;
- «Знайди і назви» - знайти на картинці назви предметів з певним звуком;
- «Кубик» - вимовити слово стільки разів або придумати слова з певним звуком, яке число випало на кубику.


Етап автоматизації звуку в реченні:
- «Подружи слова» - скласти речення з заданими словами (картинками);
- «Плутанина» - скласти речення з переплутаних слів;
- «Виправ дорослого» - дитина виправляє неправильне вимова звуку в реченні;
- «Так буває чи ні?» - виправити смислове оболонку пропозиції;
- «Добавлянки» - нарощування предметного ряду;
- «Запитай – відповідай» - поставити питання до будь-якому слову пропозиції;
- «Чарівний клубок» - складання поширеного пропозиції;
- «Доповни речення» - доповнити речення відсутньою словом;
- «Четвертий зайвий» - складання складнопідрядних речень;
- «Вірю – не вірю» - складання складнопідрядних речень;

 Етап автоматизації звуку в зв'язному мовленні:
• Заучування чистомовок, скоромовок, віршів з використанням мнемодоріжок.
• Заучування віршів з допомогою рухів.
• Переказ з допомогою мнемодоріжок.
• Переказ від імені героя розповіді.

• «Склади казку» .              

Немає коментарів:

Дописати коментар